» Charakteristika a východiská

Škola v najširšom slova zmysle  predstavuje natoľko komplexný fenomén, že ho nie je možné v úplnosti vystihnúť vyčerpávajúcou charakteristikou. Je predmetom pozornosti pedagogických, psychologických, sociologických, etnografických, filozoficko-etických, ekonomických, medicínskych a iných vedných disciplín.

Od 1. septembra 2008 prebieha na Slovensku reforma školského kurikula, kde hlavný dôraz sa kladie na obsah vzdelávania. Táto  transformácia školského systému je, dovolím si povedať, dlhý, zložitý, konfliktný a nikdy nekončiaci proces. Výchova a vzdelávanie má žiakovi umožniť získať kľúčové kompetencie využiteľné v stále sa meniacich podmienkach. Žiak si počas výchovy a vzdelávania má osvojiť šesť kategórií kľúčových kompetencií:

  • Informačné kompetencie
  • Učebné kompetencie
  • Kognitívne kompetencie
  • Sociálne kompetencie
  • Komunikačné kompetencie
  • Personálne kompetencie

Všetky sú kompatibilné so systémami kľúčových kompetencií v štátoch EÚ.

Absolvent našej školy by mal svojim správaním a vystupovaním prezentovať  všetky druhy svojich kompetencií. Škola by mala rešpektovať a postupne uplatňovať trendy v procesuálnej stránke vzdelávania, ktoré dosiahneme:

Zmenou: Ku:
vyučovania učeniu sa
pasivity žiaka aktivite, samostatnosti, tvorivosti, prežívaniu práce žiaka
uniformity, centralizmu rôznorodosti, pluralite
autoritárstva, dogmatizmu humanizácii vyučovania
učiteľa -neomylnej autority učiteľovi -poradcovi, koordinátorovi práce žiakov
orientácie na priemerného žiaka diferencovanému a individuálnemu prístupu k žiakom
frontálnej práce žiakov skupinovej práci
súťaživosti žiakov kooperatívnosti žiakov
dôrazu na obsah učiva dôrazu na celý proces vyučovania
kriedy a tabule vyučovacej technike
izolovaných predmetov ich integrácii
informačno-receptívnej a reproduktívnej metódy heuristickým metódam
individuálneho skúšania pri tabuli a hodnotenia prevažne vedomostí a zručností objektivizujúcim formám skúšania, sebahodnoteniu, uprednostňovaniu pozitívneho hodnotenia celej osobnosti žiaka
domácich úloh námetom pre voľný čas
dôrazu na disciplínu, poslušnosť žiakov akceptácii žiaka, úcte k jeho osobnosti
dominancie slova učiteľa a učebnice ako zdroja poznatkov využívaniu primárnych zdrojov informácií
preferencie verbálnej a matematicko-logickej inteligencie, ľavej hemisféry mozgu rovnosti všetkých ôsmich druhov inteligencie, oboch mozgových hemisfér
prevažne intelektuálneho zamerania vyváženej proporcionalite rozvoja kognitívnej, afektívnej a psychomotorickej stránky
stability skupín žiakov -tried prirodzeným životným skupinám žiakov, zoskupovaniu žiakov podľa cieľov vyučovania
izolácie školy od života spojeniu školy so životom komunity
odovzdávania encyklopedických vedomostí komplexnému rozvoju osobnosti, rozvoju schopnosti učiť sa

 

Naším spoločným cieľom je stať sa  školou, kde budeme uplatňovať kritériá systémovej a modernej školy:

Systémová a moderná škola:

  • Otvorenosť okoliu
  • Zameranie na prevenciu problémov
  • Investície do zamestnancov
  • Má stratégiu na zvyšovanie kvality
  • Rieši sťažnosti ako príležitosti k lepšiemu
  • Má plán zlepšenia kvality
  • Riaditeľstvo riadi kvalitu
  • Proces zlepšovania kvality sa dotýka všetkých zamestnancov
  • Ľudia vytvárajú kvalitu -je podporovaná kreativita
  • Optimalizácia učebných osnov vo vlastnom školskom programe
  • Efektívne pracujúce tímy
  • Sú jasné úlohy a zodpovednosti
  • Má jasné stratégie autoevaluácie
  • Vníma kvalitu ako prostriedok zvýšenia spokojnosti partnera
  • Dlhodobé plánovanie
  • Kvalita je chápaná ako súčasť kultúry školy
  • Má isté poslanie