Škola v najširšom slova zmysle predstavuje natoľko komplexný fenomén, že ho nie je možné v úplnosti vystihnúť vyčerpávajúcou charakteristikou. Je predmetom pozornosti pedagogických, psychologických, sociologických, etnografických, filozoficko-etických, ekonomických, medicínskych a iných vedných disciplín.
Od 1. septembra 2008 prebieha na Slovensku reforma školského kurikula, kde hlavný dôraz sa kladie na obsah vzdelávania. Táto transformácia školského systému je, dovolím si povedať, dlhý, zložitý, konfliktný a nikdy nekončiaci proces. Výchova a vzdelávanie má žiakovi umožniť získať kľúčové kompetencie využiteľné v stále sa meniacich podmienkach. Žiak si počas výchovy a vzdelávania má osvojiť šesť kategórií kľúčových kompetencií:
- Informačné kompetencie
- Učebné kompetencie
- Kognitívne kompetencie
- Sociálne kompetencie
- Komunikačné kompetencie
- Personálne kompetencie
Všetky sú kompatibilné so systémami kľúčových kompetencií v štátoch EÚ.
Absolvent našej školy by mal svojim správaním a vystupovaním prezentovať všetky druhy svojich kompetencií. Škola by mala rešpektovať a postupne uplatňovať trendy v procesuálnej stránke vzdelávania, ktoré dosiahneme:
Zmenou: | Ku: | ||
vyučovania | učeniu sa | ||
pasivity žiaka | aktivite, samostatnosti, tvorivosti, prežívaniu práce žiaka | ||
uniformity, centralizmu | rôznorodosti, pluralite | ||
autoritárstva, dogmatizmu | humanizácii vyučovania | ||
učiteľa -neomylnej autority | učiteľovi -poradcovi, koordinátorovi práce žiakov | ||
orientácie na priemerného žiaka | diferencovanému a individuálnemu prístupu k žiakom | ||
frontálnej práce žiakov | skupinovej práci | ||
súťaživosti žiakov | kooperatívnosti žiakov | ||
dôrazu na obsah učiva | dôrazu na celý proces vyučovania | ||
kriedy a tabule | vyučovacej technike | ||
izolovaných predmetov | ich integrácii | ||
informačno-receptívnej a reproduktívnej metódy | heuristickým metódam | ||
individuálneho skúšania pri tabuli a hodnotenia prevažne vedomostí a zručností | objektivizujúcim formám skúšania, sebahodnoteniu, uprednostňovaniu pozitívneho hodnotenia celej osobnosti žiaka | ||
domácich úloh | námetom pre voľný čas | ||
dôrazu na disciplínu, poslušnosť žiakov | akceptácii žiaka, úcte k jeho osobnosti | ||
dominancie slova učiteľa a učebnice ako zdroja poznatkov | využívaniu primárnych zdrojov informácií | ||
preferencie verbálnej a matematicko-logickej inteligencie, ľavej hemisféry mozgu | rovnosti všetkých ôsmich druhov inteligencie, oboch mozgových hemisfér | ||
prevažne intelektuálneho zamerania | vyváženej proporcionalite rozvoja kognitívnej, afektívnej a psychomotorickej stránky | ||
stability skupín žiakov -tried | prirodzeným životným skupinám žiakov, zoskupovaniu žiakov podľa cieľov vyučovania | ||
izolácie školy od života | spojeniu školy so životom komunity | ||
odovzdávania encyklopedických vedomostí | komplexnému rozvoju osobnosti, rozvoju schopnosti učiť sa |
Naším spoločným cieľom je stať sa školou, kde budeme uplatňovať kritériá systémovej a modernej školy:
Systémová a moderná škola:
- Otvorenosť okoliu
- Zameranie na prevenciu problémov
- Investície do zamestnancov
- Má stratégiu na zvyšovanie kvality
- Rieši sťažnosti ako príležitosti k lepšiemu
- Má plán zlepšenia kvality
- Riaditeľstvo riadi kvalitu
- Proces zlepšovania kvality sa dotýka všetkých zamestnancov
- Ľudia vytvárajú kvalitu -je podporovaná kreativita
- Optimalizácia učebných osnov vo vlastnom školskom programe
- Efektívne pracujúce tímy
- Sú jasné úlohy a zodpovednosti
- Má jasné stratégie autoevaluácie
- Vníma kvalitu ako prostriedok zvýšenia spokojnosti partnera
- Dlhodobé plánovanie
- Kvalita je chápaná ako súčasť kultúry školy
- Má isté poslanie